Ս/թ ապրիլի 1-ից ուժի մեջ է մտել ՀԴՄ-ով կատարվող գործարքների մոնիտորինգի իրականացման արդյունքներով ռիսկային հարկ վճարողների էլեկտրոնային ծանուցման ընթացակարգը:
Ռիսկայնության Չափանիշներ
ՀԴՄ-ով կատարվող գործարքների մոնիտորինգի իրականացման արդյունքներով ՊԵԿ տեղեկատվական համակարգը դուրս է բերելու ռիսկային հարկ վճարողների ցանկեր հետևյալ ռիսկայնության չափանիշներով.
- Նախորդ ժամանակաշրջանի համեմատ ֆիսկալային հասույթը նվազել է 20% և ավելի, միաժամանակ` ՀԴՄ-ներով իրականացված գործարքների քանակը աճել է կամ չի փոխվել
- Տվյալ օրվա մինչև ժամը 16:00-ն ՀԴՄ-ով գործարք չի կատարվել
- Առևտրի ոլորտում մեկ շաբաթվա ընթացքում 3 օր և ավելի օրվա մեջ 1 ժամվա ընթացքում արձանագրված ֆիսկալային հասույթի և տվյալ օրվա ընդհանուր հասույթի հարաբերակցությունը կազմում է 40% և ավելի
- Առևտրի ոլորտում մեկ շաբաթվա ընթացքում 3 օր և ավելի օրվա մեջ 1 ժամվա ընթացքում արձանագրված ՀԴՄ գործարքների քանակի և տվյալ օրվա ընդհանուր ՀԴՄ գործարքների քանակի հարաբերակցությունը կազմում է 40% և ավելի
- Մեկ շաբաթվա ընթացքում 3 օր և ավելի ՀԴՄ-ով օրական գործարքների քանակի 70%-ն իրականացվել է երկու իրար հաջորդող ժամերի ընթացքում
- Հարկային մարմնի կողմից արդեն իրականացված չափագրմանը հաջորդող 5 լրիվ շաբաթներին ՀԴՄ-ի միջին օրական իրացումից հասույթը 20% և ավելի չափով նվազել է, բացառությամբ առևտրային զեղչ կիրառելու վերաբերյալ հայտարարությունում նշված ժամանակահատվածի
- ՀԴՄ-ով իրականացված գործարքների քանակը 20% և ավելի չափով փոքր է նախորդ ժամանակաշրջանում ՀԴՄ-ով իրականացված գործարքների քանակից
- ՀԴՄ-ով իրականացված 1 գործարքի միջին շրջանառությունը 20% և ավելի չափով փոքր է նախորդ ժամանակաշրջանում ՀԴՄ-ով իրականացված գործարքի միջին շրջանառությունից
- ՙՙԳործունեության իրականացման ծանուցման մասին՚՚ ՀՀ օրենքի ծանուցման ենթակա գործունեության ցանկի 4-րդ բաժնում (գործունեության այլ բնագավառներ) նշված գործունեության տեսակներով գործունեություն իրականացնողների ՀԴՄ ֆիսկալային հասույթի և հարկային հաշիվներով արտացոլված իրացումից հասույթի հարաբերակցությունը մեծ է 1.1-ից
- Առևտրային զեղչ կիրառելու վերաբերյալ հայտարարությունում նշված ժամանակահատվածում զեղչ չկիրառելու ժամանակաշրջանի համեմատ գործարքների միջին օրական քանակը չի փոխվել կամ նվազել է
- Առևտրային զեղչ կիրառելու վերաբերյալ հայտարարությունում նշված ժամանակահատվածում զեղչ չկիրառելու ժամանակաշրջանի համեմատ գործարքների միջին օրական հասույթն աճել է 100%-ով և ավելի:
Ծանուցումների Տրամադրում
Այնուհետև էլեկտրոնային եղանակով հարկային հաշվետվություններ ներկայացնելու համակարգով ծանուցումներն ուղարկվելու տնտեսավարող սուբյեկտներին: Իսկ 01.07.2017թ-ից սկսած ռիսկային տնտեսավարող սուբյեկտներին տրամադրված ծանուցումների մասին նշված տնտեսավարող սուբյեկտներին պատկանող ՀԴՄ-ներին ուղարկվելու են հաղորդագրություններ:
Հատադարձ Կապի Ապահովում
Տնտեսավարող սուբյեկտների կողմից ծանուցումների վերաբերյալ առարկություններ լինելու դեպքում դրանք ներկայացվելու են հաշվետվությունների ներկայացման էլեկտրոնային համակարգում (file-online.taxservice.am) տեղադրված առարկությամբ:
Այս ամենի արդյունքում ամեն ամիս ՊԵԿ-ի կողմից դուրս են բերվելու ռիսկային տնտեսավարող սուբյեկտների ցանկեր, որոնց մոտ իրականացվելու են ՀԴՄ-ի կիրառման ճշտության ստուգումներ և հսկիչ գնման ուսումնասիրություններ:
Չափանիշների Թերությունները
Իհարկե ողջունելի է, որ ՊԵԿ-ը ավտոմատացրել է ռիսկային հարկ վճարողների դուրս բերման մեխանիզմները, որը բազմաթիվ կոռուպցիոն ռիսկեր է չեզոքացնում: Սակայն այլ հարց է, թե ՊԵԿ-ի կողմից ընտրված չափանիշները որքանով են իրատեսական: Անընդունելին այն է, որ ՊԵԿ-ը որոշել է բոլոր տնտեսավարող սուբյեկտներին նկատմամբ կիրառել միևնույն չափանիշները՝ անկախ գտնվելու վայրից, գործունեության ոլորտից, սեզոնայնությունից:
Քաջ հայտնի է, որ հատկապես մարզերում բնակչության տնտեսական ակտիվությունը առավել բարձր է ամեն ամսվա սկզբներին, երբ մարդիկ աշխատավարձ կամ կենսաթոշակ են ստանում: Իսկ ամեն ամսվա երկրորդ կեսին բնակչության տնտեսական ակտիվությունը համեմատաբար պասիվ է: Երևան քաղաքում տնտեսական ակտիվությունը առավել բարձր է առավոտյան և երեկոյան ժամերին: Կամ ինչքանով է ճիշտ ծաղկի առևտրով զբաղվող տնտեսավարող սուբյեկտին համարել ռիսկային, եթե ասենք վերջինս ապրիլ ամսին ավելի քիչ իրացում է ցույց տվել, քան մարտ ամսին: Նման բազմաթիվ օրինակներ կարելի է բերել:
Անընդունելի է նաև այն չափանիշը, որ տնտեսավարող սուբյեկտի գործունեությունը կհամարվի ռիսկային, եթե վերջինս մինչև 16:00 -ն ՀԴՄ-ով գործարք չկատարի: Հավանաբար ՊԵԿ-ը տեղյալ չէ, որ օրինակ հագուստի, կենցաղային տեխնիկայի մանրածախ առևտրով և բնակչության սպասարկման ծառայություններով զբաղվող տնտեսավարող սուբյեկտները ոչ միայն մինչև 16:00-ն, այլ նաև օրերով կարող են իրացում չունենալ:
Առավել ճիշտ կլիներ, որ ՊԵԿ-ը մինչև նման ընթացակարգեր մշակելը, խորը ուսումնասիրություններ կատարեր և չափանիշներ մշակեր ըստ տնտեսավարող սուբյեկտների գտնվելու վայրերի (մարզ, քաղաք, գյուղ), գործունեության ոլորտների, սեզոնայնության: